آموزه های کارآفرینی استاد محمدکریم فضلی قسمت یک تا چهار

آموزه اول : معرفی اصول کارآفرینی استاد محمد کریم فضلی
برخی از اصول کارآفرینی مورد توجه وتاکید استاد محمد کریم فضلی عبارتنداز :
- برخورداری از شور و انگیزه وعشق به کار
- تاکید کامل به موضوع فروش وبازاریابی وتوانمند شدن در آن
- کنترل ومدیریت هزینه ها وخریدها
- وطن دوستی و عرق وطن داشتن
- ریسکپذیری در حد معقول ولازم
- خودباوری، کار سخت و تعهد هدفمند به کار و مسئولیت
- سازگاری و انعطافپذیری با محیط
- درک وشناخت کامل از محصول یا خدمات شرکت و تحولات بازار
- مدیریت موثر پول ومنابع مالی
- برنامهریزی (ولی نه تاکید بیش از حد برآن )
- ارتقای قابلیتها وتوان ارتباطی بین افراد وشرکت ها
- آمادگی برونرفت از احساس و بار سنگین شکست ها
- بزرگ اندیشی ومثل یک امپراتور اندیشیدن
- کنترل وبازنگری مداوم افکار واستراتژی ها و اصلاح وپایش آنها
- پذیرفتن آنکه باید بهترین بود تا بتوان ماند
- پذیرش کامل مسئولیت ها در مقابل اتفاقات ورخدادها
- تمرکز بر “چه کنم” وفراموش کردن ”ای کاش“
- انتخاب مشاوران، مدرسان و راه بلدان شایسته ، رقابت جو وتلاش گر
- یادگیری و آموختن مرتب و همیشگی ودایمی
- انتخاب بهترین کارکنان ومدیران برای سازمان
- ترویج نوآوری وخلاقیت در شرکت
- توجه کامل و تمام به موضوع کارتیمی
- استقبال از تغییرات و نوآوری ها
- ایمان مطلق به اصل مشتری مداری و توجه کامل به آن
آموزه دوم : لزوم ارتقای توان و مهارت های سازمان در حوزه ی فروش و بازاریابی
استاد در کنار همهی اصول کارآفرینی، اهمیت فوق العادهای به ارتقای توان و مهارت های سازمان در حوزه ی فروش وبازاریابی داده و اهتمام فوق العاده ای در این خصوص به کار بستند.
شعار ایشان در این حوزه خیلی معروف است که سعی کنید فروشنده ی خوبی باشید .
جالب است که با توجه به نگاه تولید محورانهی بسیاری از کارآفرینان ایرانی، هنوز این توصیهی طلایی استاد فرزانهی ما، چارهی درد بسیاری از کسبوکارهای ایرانی است.
به حق می توان گفت که گروه صنعتی گلرنگ و شرکت های تابعه آن، با ارایه مدل ها و سازو کارهای خلاقانه و پیشرو در حوزه ی فروش وبازاریابی
(شامل فروشگاه های زنجیره ای – فروش مجازی و اینترنتی و غیره)
پارادایم های نوینی دراین زمینه به اکوسیستم کسب وکار وکارآفرینی کشور ارایه نموده ودراین حوزه پیشرو هستند .
استاد فقید ما، در حوزه ی فرهنگ سازمانی کارآفرینی وتبدیل شدن به سازمان کارآفرین نیز مبتکر اصول و ساختاری بنیادین بود.
او در این زمینه فرهنگ سازمانی گلرنگ را بر پایه ی اصول زیر بنیان گذاشت :
- قبول مسئولیت و پذیرش اشتباه کردن همکاران به عنوان فرصت طلایی رشد وبالندگی
- مقصر ندانستن دیگران و مقصر دانستن خود و تلاش برای اصلاح خود
- درک علت اشتباه و تلاش برای اصلاح آن
- اتخاذ اقدامات اصلاحی ناشی از بروز اشتباهات با هدف پیشگیری از وقوع مجدد و یا تکرار آنها
- اتخاذ اقدامات پیشگیرانه با هدف جلوگیری وپیشگیری از وقوع اشکالاتی که هنوز بوقوع نپیوسته اند، ولی روندهای مرتبط با آنها نوسانات و انحرافاتی را نشان می دهندکه اگر به موقع اقدام نشود، ممکن است به وقوع اشتباه منجر شوند .
- ایجاد و استقرار فرهنگ پذیرش علمی و عالمانه ی خطاها و تلاش برای حل ریشه ای آنها و عدم روتوش و سرپوش گذاشتن بر آنها
- اتکای کامل و تمام به سیستم ها وروش های شرکت
- نتیجه گرایی در امور وفعالیت های سازمان
- احترام و تکریم کامل مشتری
- تلاش مجددانه برای ارتقای سطح رفاه هم وطنان
- احترام به کار گروهی به عنوان مهم ترین شاخصه ی سازمان
- جانشین پروری و در عین شکار افراد لایق و کاردان از خارج سازمان
- رشد وتوسعه ی مستمر سازمان در همه ی ابعاد
آموزه سوم : فلسفه ی کارآفرینی استاد محمد کریم فضلی
به طور بنیادین می توان گفت آنچه که مرحوم استاد فضلی در گروه صنعتی گلرنگ بنیان گذاشت ترکیبی هنرمندانه از باورها وریشه های فکری قوی مثل :
- تمایل به برتری و اول بودن
- جلوداربودن نوآوری وخلاقیت
- تمایل شدید به رشد وآمادگی همیشگی برای تغییر در همه ی زمینه ها
- برخورداری از فلسفه وبینشی عمیق وامیدوارومطمئن به کسب حتمی موفقیت
- وطن دوستی
- و مشتری مداری می باشد .
باورهای فوق این امکان را به گلرنگ دادند تا به یک سیستم عملیاتی واجرایی رشد یابنده مسلط شود تا بتواند با تکرار فرآیند های اجرایی آن ، به عامل جادویی مقیاس پذیری و تکرار پذیری خود دست یابد .
دراین میان ، آینده نگری وآینده پژوهی وآینده سازی ، آمادگی برای سفر دسته جمعی به سمت موفقیت ، دوستی با ذی نفعان (و اجتناب از دشمن پروری ) به خصوص رقبا ویا حتی همکاران وکارکنانی که در مسیر کارآفرینی از اوجدا شده اند ، احتراز از دشمن تراشی ، کنترل بازه های احساسی (چه مثبت چه نفی ) ومردم داری ، ماموریت گرایی ، توجه شدید به ارتقای مستمر ودایمی فروش سازمان ، احتراز از زیرسئوال بردن دیگران ، اتخاذ روش ومشی تشویقی وترغیبی همکاران ، کنترل توام حس خشم و دوستی و کنترل عجیب وهنرمندانه ی حس میل به بخشش در هنگام موفقیت وامساک به هنگام نبود نقدینگی و……و از همه مهم تر تلاش برای فراهم کردن همه ی عوامل به صورتی فعال وسازنده واجتناب وتنفر شدید از انفعال و واگذاشتن سرنوشت خود به معجزه وشانس از جمله نکات بارز و قابل توجه در جهان بینی منحصر به فرد شادروان استاد حاج محمد کریم فضلی است .
در نهایت می توان پدر معنوی و مرشد کارآفرینی گروه صنعتی گلرنگ را فیلسوف عاشق پیشه ای دانست که در دل هر پدیده واتفاق مثبت و منفی ، بهترین ها (بخوانید فرصت) را می دید و برای خود و همکاران و رقبایش بهترین ها را طلب می کرد .
استاد فرزانه ی ما ، بعداز رسیدن به موفقیتی جدید وبزرگ ، که همگان وی رابه خاطر کسب آن می ستودند، ومنتظر بودند که حالا استراحتی کرده وغبارراه از تن بشوید ، با تاکید بر آموزه ی استراتژیک خود در کاربرد جمله ی دریا شود آن رود حسی مرکب ازدلشوره ی حفظ موفقیت حاصله و میلی ناشی از حس کمال طلبی برای کسب موفقیتی نوین را در خود احساس و برای موفقیت وسفر بعدی برنامه ریزی می کرد.
از این دیدگاه ، استاد فضلی همیشه براین موضوع تاکید داشتند که کارآفرین ، ناچار است برای جلوگیری از تضعیف خود وسازمانش و پیشگیری از پیش روی رقبا ، از حالت تدافعی و خزیدن در سایه ی موفقیت های گذشته اجتناب نموده ودایما در پی نوآوری وتوسعه ی کسب وکار جدید برآید. زیرا او این موضوع را خوب وعالی فراگرفته بود که :
فلسفه کارآفرینی وزندگی، یا رشد است ویا تغییر، در غیر اینصورت خدا ما را بیامرزد.
حضرت استاد همیشه براین موضوع تاکید داشتند که کارآفرین نباید مثل افراد عادی باشد وباید دارای مهارت هایی از قبیل :
- قدرت مذاکره سیاست مداران
- نظریه پردازی فلاسفه
- قدرت رهبری وهدایت مدیران وکارشناسان
- توانایی هنرمندان در دیدن زیبای ها وفرصت ها
- قدرت پزشکان در پیدا کردن علت بیماری ودرمان آن
- توانایی اساتید دانشگاه ومعلمان درتحت تاثیرقراردادن وراهنمایی دیگران
- قدرت بدنی وپشتکار ورزشکاران
- وتوانایی فراهم کردن شواهد توسط وکلا ء وقضات باشد.
ایشان جانشین ، مدیران و همکاران خود را به برخورداری از توانمندی های 360 درجه و همه شمول تشویق می نمود . او کسب وکار خود را بر بنیان شناسایی وتحلیل (نه نفی) مشکلات ومسایل جامعه وارایه ی راه حل های (نقد مسایل ومشکلات به عنوان فرصت بهبود ) کارآفرینانه محکم واستوار بنا نمود.
او یک کارآفرین بزرگ ، ممتاز وعالی بود .
آموزه چهارم : آشنایی با جهان بینی کارآفرینانهی استاد فضلی
استاد فرزانه ی ما معتقد بود که کارآفرین، حلال مشکلات و مسایل جامعه است وحیات هر کسب وکاری را منوط به درک و نه نفی این مسایل و درحل این مسایل ومشکلات می دانست.
لذا در وهله ی نخست ، باور داشت که جامعه ی پویا ، همیشه با مشکلات ومسایل مختلف مواجه بوده وخواهد بود و در هر زمان با جنبه هاوماهیت های مختلفی از این مشکلات درگیراست.
و در وهله ی دوم او اعتقاد داشت که این مشکلات هستند که زادگاه و خواستگاه خلق و ایجاد فرصت های کارآفرینی هستند.
پس چرا او باید مانند عموم مردم، به سیاه نمایی مسایل ومشکلات جامعه پرداخته و وقت خود را صرف آن نماید. برعکس دیگران، او دست به کار می شد و با تحلیل دقیق مسایل و مشکلات پیش آمده، راه حلی خلاقانه و مناسب برای آنها می جست تا هم آن مسئله را حل کند و هم فرصت های جذاب کارآفرینی را شناسایی و درک نماید.
یکی از مدیران گلرنگ نقل می کرد که استاد فضلی ، درسال های دهه ی 40 ، برای تامین نظر یکی از خانم هایی که مشتری او در خرید صابون های معروف به صابون برگردان بود وشکایت داشت که این صابون ها به بافت پارچه صدمه زده و موجب پاره شدن یقیه پیراهن ها می شود ، ظرف 24 ساعت به این نتیجه رسیده بود که بهتراست صابون را رنده شده تولید وداخل پاکت های کاغذی به مشتریان خود عرضه نماید .
این ایده به شدت مورد استقبال مشتریان خانگی او قرار گرفته و کلی بر فروش خود افزوده بود .
مرشد فرزانه ی ما ، واقعا استاد پیدا کردن مشکل ( تشخیص فرصت ) و حل آن بود ، چون او یک کارآفرین بود .
او حل مشکلات وپاسخ مناسب به آنها را وظیفه ی کارآفرین می دانست و خود به طور کامل به آن عمل می کرد .
او به طور تجربی آموخته وبه خود دایم گوشزد و یادآوری می کرد که نفی نکن ، نقد کن .
او راه حل گرا و نه بهانه جو بود .
استاد ما ، با تشخیص به موقع و کامل مشکلات و مسایل کارآفرینی فرصت یاب وفرصت ساز بود .
از این منظر ، دنیای پیرامون خود را مجموعه ای بی نظیر از فرصت های کسب وکار وکارآفرینی می دید وبه اتکای جهان بینی کارآفرینانه ی خود ، نه تنها مسایل ومشکلات را نفی نکرده و درست در زمانی که اکثریت (99% جامعه ) فقط مسایل ومشکلات را می دیدند ، او دایما در پی نقد عالمانه وشناسایی روابط علت ومعلولی بین پدیده ها بود.
از این راه ، او مجموعه ای بی نظیر از فرصت های ناب را تشخیص داده و به واسطه ی بروز آنها ، دست به کار ارایه راه حل های خلاقانه وبدیع می شد .
پدر معنوی ما ، به همه ی همکاران خود می آموخت که از منظریک کارآفرین ، هیچوقت وهیچگاه اجازه ندهند به قضاوت های بیهوده آلوده شده وبه واسطه ی دوری جستن از این آلودگی ها ، هرگز اجازه ندهند به توانایی های تشخیص فرصت خود ضربه وارد نمایند .
کیست که نداند روحیه ی بیان صرف مشکلات ، بدون پرداختن به راه حل های مشکلات ، نه تنها ضد روحیه ومنش کارآفرینی است که خود یکی از بلایایی است که گریبان بسیاری ازکسب وکارهای سست بنیان ایرانی را گرفته وآنها را یکی پس از دیگری به زمین می زند .
حال آنکه کسب وکارهایی که دارای فلسفه ی قوی ومحکم می باشنددر بحبوبه ی بحران ها، به اتکای همین فرهنگ راه حل گرایی خود ، آنچنان عملکرد خیر کننده ای از خود بروز می دهند که همگان را به حیرت وامی دارند .
پس برای استاد فرزانه ی ما ، بیان مسایل ومشکلات به همراه ارایه راه حل های آنها ، جذاب ، ممدوح وپسندیده بود وبر آن تاکید کامل وزیاد داشت .
راز مهم و استراتژیک موفقیت گروه صنعتی گلرنگ به رهبری مرحوم استاد حاج محمد کریم فضلی و جانشین شایسته ی ایشان جناب آقای دکتر مهدی فضلی ، برخورداری از ویژگی استراتژیک ومهم توجه به راه حل مشکلات به واسطه فلسفه ی راه حل گرایی واجتناب از روحیه ی مشکل گرایی است .
در این مورد باید تاکید گردد که نقش بارز جهان بینی راه حل گرایانه ی استاد حاج محمد کریم فضلی بر موفقیت های گروه صنعتی گلرنگ به وضوح قابل مشاهده است واگر بپذیریم که عامل تمایز افراد وسازمان ها، همین بینش ها و رویکردهاست باید بگوییم که عامل موفقیت گروه صنعتی گلرنگ ، وجود روحیه راه حل گرایانه وگریز از رویکرد مسئله محوری است که توسط مرحوم استاد فضلی وجانشین ایشان پایه گذاری شد .
ویژگی های دوره
- درس 0
- آزمونها 0
- مدت زمان 50 ساعت
- سطح مهارت همه سطوح
- زبان فارسی
- دانشجویان 0
- گواهی نامه خیر
- ارزیابی بله