صنعت مد و فشن سرگرم‌کننده، جذاب و پراهمیت است و همه‌ی ما روی این موضوع توافق داریم. خرید یک لباس و پوشیدن آیتم‌های پوشیدنی می‌تواند ذهنیت و حال روزانه‌ی ما را به خوبی به اطرافیانمان نشان بدهد و یکی از اصلی‌ترین نیازهای انسان را برآورده کند. با این حال، باید توجه داشته باشید که حتی این صنعت هم نوعی تجارت به حساب می‌آید و می‌تواند مشکلات زیادی را برای محیط و زندگی ما به وجود بیاورد؛ فست فشن یکی از همان مشکلات است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سال 2023 ارزش جهانی این صنعت 1.7 تریلیون دلار برآورد شده است و بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان مشغول به کار در این حوزه هستند. از سال 2000 تا 2014 تولید پوشاک در سطح جهان دو برابر شده و سرانه‌ی خرید لباس تا 60 درصد افزایش پیدا کرده است. این موضوع تا حد زیادی با رشد باورنکردنی فست فشن ارتباط دارد.

1403-01-20  |  بروز شده : 1403-01-20
(2 رای) 2.5

فست فشن چیست؟

فست فشن (Fast Fashion) به معنای تولید انبوه لباس‌های ارزان و مد روزی است که ایده‌ی اصلی آن‌ها از مجموعه‌های برندهای باکیفیت و گران قیمت و پوشش افراد معروف گرفته می‌شود. برند های فست فشن پس از ترند شدن یک آیتم پوشیدنی، با سرعت سرسام‌آوری شروع به تولید آن می‌کنند تا به تقاضای مصرف‌کنندگان پاسخ دهند؛ اما مشکل اصلی این آیتم‌ها این است که پس از گذشت زمان و تنها با چند بار پوشیده شدن محبوبیت خود را از دست می‌دهند. برای مثال شما باخرید شلوار مردانهاز برند زارا شاید استایل به روزی داشته باشید، اما این آیتم کاربردی و بدون زمان نیست و کمی بعد باید به دنبال یک گزینه‌ی جایگزین برای آن باشید.

این طرز فکر که اگر می‌خواهید طبق مد روز پیش بروید باید همواره به جدیدترین لباس‌ها و اکسسوری‌ها دسترسی داشته باشید و از تکرار یک تیپ و استایل خودداری کنید، باعث جا افتادن استفاده از برندهای فست فشن می‌شود. خرید و مصرف بیش از اندازه‌ی این نوع لباس‌ها باعث افزایش چشمگیر زباله‌های نساجی، گرمایش زمین و آلودگی منابع طبیعی می‌شود؛ اما نقض حقوق بشر موضوع مهم‌تری است که با وجود آن باید معضل فست فشن را بیشتر جدی بگیریم.